Mi lett veled, szent és révült zenehallgatás?

A zenehallgatás régen ünnep volt. Nem volt Spotify, nem volt illegális letöltőoldalakon tenyésző albumok száza és ezerje, nem volt olyan szolgáltatás, hogy a vélelmezett zenei ízlésünk alapján az algoritmus összerakja nekünk és helyettünk a következő válogatást (nota bene: válogatás sem volt, vagy ha igen, azon is volt valami eredeti-készítői szentség, nem holmi rövidlátó és izzadságszagú „producerek” gányolták össze valami hülye programmal), és nem ajánlott a gép következő számot, hanem esetleg a barátunk ajánlott, akit aztán össze lehetett verni később, amiért rabolta az időnket. (Lásd esetemet a britpoppal.)

Ünnep volt; nehezen hozzáférhető volt minden, és ami könnyen hozzáférhető volt, még – számunkra legalábbis – az is nehezen volt hozzáférhető. Apu beengedett bennünket a dolgozószobájába, ahová amúgy nemigen jártunk be, és szent áhítattal helyet foglaltunk a kanapén; aztán elővette a hanglemezt, kivette a védőtokból, szigorú óvatossággal csak a szélét fogta meg; néha, ha különösen jók voltunk aznap (és tiszta volt a kezünk), meg persze nem volt túlságosan értékes a nehezen beszerzett hanglemez, a védőborítót megnézhettük mi is: elolvashattuk a számok címét, az alkotókat, megcsodálhattuk a grafikáját. És akkor megszólaltak a dalok. Nem shuffle-összevissza, hanem szépen egymás után, ahogy a készítői szándék a legjobbnak vélte. Megkonstruált albumok voltak ezek, még azok is, amelyekre vasvillával hányták fel a dalokat, mert onnan kezdve az volt a sorrend, és ezáltal megkonstruáltnak hatottak. Százszor és ezerszer meghallgattuk apuval, aki közben néha mondott egy-két dolgot az együttesekről, a korról, a zenék jelentőségéről. Mindent hallgattunk: bluest és klasszikus zenét, jazzt és Abbát. És minden jó volt.

Később már magunkban is hallgathattuk az albumokat, különösen mikor a kevésbé kényes kazetták is megjelentek. Másolgattuk őket, sercegő lejátszókon hallgattuk, ugyanolyan áhítattal, és csak nagyon ritkán jutott eszünkbe elpazarolni egy nem olcsó üres kazettát, hogy saját válogatást csináljunk: különben is nehéz volt megoldani a „vetetést”, meg végső soron minek? A dalok az albumokon működtek, a maguk egymásutániságában, ahol a gyenge (gyengébb, de ezt csak utólag merem egyik-másik számra rámondani) daraboknak is megvolt a szerepe: ráirányították a figyelmet a jó dalokra, amelyek így még szebben tudtak csillogni.

És ami a legfontosabb: elmondhatatlanul sokszor meghallgattunk egy-egy albumot, vagy ahogy DJ Petőfi mondta: meghallgattuk őket nem egyszer, nem százszor, / ki mindeneket tud, csak az tudja, hányszor. A vérünkké vált, közös hivatkozási alappá lett baráti beszélgetésekben, már-már jungi értelemben vett archetipikus tudássá nemesült, mely ugyanazokat a reflexeket hívta elő mindenkiből: a Gyöngyhajú lánynál például mindig csókolózott mindenki, hogy csak egy unalmas példát mondjak, míg a Break on Through to the Other Side-nál az úri közönség kulturáltan ugrált és verekedett legott.

Aztán minden elromlott, és ezt nem holmi nyáladzva öregecskedő férfinosztalgia mondatja velem… pedig először úgy tűnt, minden fasza: a zene demokratizálódott, mindenkié lett, mindenki másolta a sercegő mp3-formátumot, ahogy a csövön kifért. Nem kellett fizetni az albumokért, hehe, jól kiszúrtunk a nagy lemezgyártókkal, stúdiókkal, akik – így a legendák – amúgy is csúnyán elbántak kedvenc zenekarainkkal. Megjelentek a válogatások, ide-oda pakolt mp3-fájlok, egy Coco Jamboo után egy Sosztakovics, egy Muzsikás-dal után egy Eric Clapton (ez utóbbi azért nem volt annyira sokkoló átmenet, mint az előbbi, vagyis de). Élveztük ezt is, mit tagadjam: jó volt meglepődni, jó volt shuffle-ra állítani a Winampot, hadd lám, úgymond, „mit ad be legközelebb”.

De az albumszentségek ezzel egy időben odavesztek.

És akkor jött, és immár örökre itt marad velünk a Spotify, amelyet persze imádok, használok, sokat segít elviselnem az életet: de mégiscsak megölte a hajdani audíció-módszertant (jut eszembe, az én kisvárosomban volt ilyen is: audíció, ahol a fiatalok összegyűltek, és együtt hallgatták meg egy-egy együttes egész albumát – szinte fel sem tudom már fogni, hogy volt ilyen, de azt pontosan érzem, hogy már nem lesz). Megölte, mert végtelen lett a választék, megölte, mert az algoritmus ahhoz hasonló zenét ad, amilyen számra – emlékeink alapján – rákerestünk, megölte, mert tökéletes válogatásokkal kedveskedik nekünk (ahol tényleg minden egyes szám tökéletes, véletlenül sincs egyetlen kevésbé sikerült dal), és megölte, mert már senki sem hallgat végig albumokat… csak gyorsan megkeresi a két-három jó számot róla, esetleg összepattint magának egy lejátszási listát azokból, és minden sivár lesz hirtelen. Mert minden tökéletes. Értik? Úgy lesz borzalmas minden, hogy közben a lehető legjobb minden ebben a földi pokolban. Persze, sokat írtak már erről a jelenségről más kontextusban, gondoljunk csak a Szép új világra – ha minden elérhető, semmi sem érdekes többé. Arról nem is beszélve, hogy immár a kedvenc dalainkat is alig hallgatjuk újra: hiszen az örök emberi kíváncsiság nagyobb az ismétlődés vágyánál, és mindenki azt akarja látni, mit ad fel a Spoti, milyen új dallamot zsebelhetünk be a Kedvencek listánkra, amit aztán nem hallgatunk meg többször, mert ehelyett továbbra is újakat vadászunk. (Kicsit olyan ez a helyzet, mint a milliószámra készített digitális képekkel: gyűlnek, gyűlnek, de sosem nézzük vissza őket, legtöbbször azért, mert éppen újakat készítünk ismét.)

Érdekes kísérletbe fogtam pár hete, francokat, csak feltűnt: pár hete szeretném meghallgatni egyik hajdanvolt kedves zenekarom koncept-albumát – nem tudom, hogyan, de eddig elkerülte a figyelmemet, afféle rockopera, jónak ígérkezik. Már sokszor nekiláttam, de mindig csak az első szám feléig jutok: türelmetlen leszek, és mert megtehetem, meg is teszem… mégpedig azt, hogy a kedvenceimet hallgatom helyette. Ugyanis mikor belegondolok, mennyi idő lesz megszokni és megszeretni az új albumot, leszűrni róla és belőle a jó zenéket, hogy hányszor meg kell hallgatni, amíg eldől, melyik is méltó arra, hogy valamelyik válogatáslistámra (na tessék…) felkerüljön, elmegy a kedvem az egésztől. Inkább benyomok valami instrumentális zenét, meditációs cuccot (zseniális mind, szó sem róla… csak épp órákig nem különbözik egyik zene a másiktól), és egyébbel foglalkozom – most például ezt a tárcát írom. Már nem minden idegszálammal figyelek a zenére, nem élem meg, át és végig a zenét, az albumokat, nem válik a véremmé az, és csakis az: már bármi jó, amit a Spotify feldob. Bárcsak egyszer bezárnának kétszáz albummal (és semmi mással) egy évre valahová, és nem lenne más szórakozásom, mint végighallgatni őket, sokszor, ezerszer… akkor talán, talán akkor olyan lenne kicsit, mint rég. Önök mikor hallgattak végig egy teljes albumot utoljára? Kéz a szívre! Na ugye…

Nagy Koppány Zsolt