Elhivatottsággal és szeretettel

Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színművész, énekes. Tavaly az Eucharisztikus kongresszus egyik hírnöke. Színházi szerepei mellett lemezekkel jelentkezik, 2021-ben Mondok Yvette operaénekesnővel énekelt duetteket a Törhetetlen híd című lemezen. A trianoni döntés tragédiáját családi háttérrel feldolgozó Szétszakítottak című zenés darab ötletadója és írója. A zenés filmről és művészi terveiről kérdeztük. – Csanda Mária interjúja.

Csanda Mária: Milyen alapról indult a Trianon tragédiáját emberi sorsokon keresztül ábrázoló történet, a zenés film ötlete?

Dolhai Attila: Egy temesvári család történetét meséljük el. A történet alapja Dér Zoltán naplója és egyéb más katonatörténetek. A család három fia közül Zoltán a legidősebb, a demarkációs vonal bejelentésének pillanatában az Eötvös kollégiumban tanult Budapesten. Élete alkonyán Sopronban pedagógus és iskolaigazgató. Diákjai gondozzák hagyatékát, melynek jelentős részét a korra való visszaemlékezés adja ki. A kutatásokban nyújtott segítségért köszönet illeti Pintér Tamás történészt és Danku István pedagógust. A mű írását megelőzte a kor feltérképezése, az ok-okozati összefüggések feltárása, hogyan jutottunk el az ország szétszakadásáig. Olyan művészi formát kellett találnunk, amely a lehető legtöbb emberhez el tudja juttatni a mű tartalmát és mondanivalóját, különös tekintettel az új generációkra. A kiválasztott műfaj a zenés színpadi mű, musical. Fontos volt, hogy úgy beszéljünk a korról, hogy a szereplők történeteivel a nézők könnyen azonosulni tudjanak, hiszen az élmény hozzásegítheti a nézőt e történelmi pillanat átélésére, megértésére.

Szétszakítottak – filmforgatás

CsM: A kezdetek után hogyan folytatódott a megvalósítás?

DA: Ahogy alkotótársammal, Cári Tibor zeneszerzővel haladtunk a mű befejezése felé, jött az első pandémiás időszak, így bezártak a színházak. Mi tovább dolgoztunk, és felkérve néhány színészkollégát készítettünk a teljes műből egy online rövidített verziót. Ezt a Budapesti Operettszínház főigazgatója, Kiss B. Atilla támogatásával a színház oldalán bemutathattuk. Az érdeklődés és a visszajelzések arra biztattak bennünket, hogy folytassuk a munkát. Így a főigazgató úr támogatásával már egy kibővített csapattal – Németh Ákos író, dramaturg és Iványi Marcell filmrendező – pályázott a színház a Filmalapnál. A pályázat sikeres volt, és most ősszel leforgathattuk a mű filmes verzióját. Csodálatos időszak volt. Minden körülmény ellenére a forgatás koncentráltan és fantasztikus odaadás közepette jött létre.

Szétszakítottak

CsM: Mikor láthatja a közönség terv szerint?

DA: Zajlanak az utómunkák, és reményeink szerint az összetartozás napján, június 4-én láthatja majd a nagyérdemű főműsoridőben a televízióban.

CsM: Az énekes színpadi gyakorlat mennyire segít a cselekmény vagy dalszöveg létrehozásában?

DA: Gyakorlati ember vagyok. Természetesen a dramaturgiai szempontokat befolyásolta a színpadi megvalósítás lehetősége is, hogyan váltják egymást a helyszínek, képek, szereplők. A film esetén elméletben sokkal szabadabbak voltunk, a szabadságnak csak az anyagi korlátok szabtak határt. Ahogy a történet szövődött, a szereplőkbe bele-beleláttam kollégáimat, és elképzeltem, ők mit és hogyan mondanának. A dalszövegeknél fontos volt, hogy egy belső monológ, ami dalban fogalmazódik meg, hogyan következik az előző jelenetből és hová viszi a történetet. Bevallom ezt nagyon élveztem, hiszen minden szereplőbe belebújhattam.

Szétszakítottak

CsM: Hogyan látja a mai helyzetben az előadóművészek lehetőségeit? Ami nyilván sosem volt könnyű, mint a Liliomfiból is tudjuk…

DA: Ezt csak elhivatottsággal és szeretettel lehet művelni. Ha akarnám, láthatnám nehéznek, de az nem inspirál. Számomra boldogság az alkotás, legyen az írás vagy színpadi létezés. Ezzel örömet adhatunk a hallgatóknak, nézőknek. Nagy általánosságban nem érdemes beszélni az előadóművészek helyzetéről, aki segítségre szorul, azon segíteni kell. Én látok erre kezdeményezéseket, többek között az NKA, az Artisjus is igyekszik ebben helyt állni. De ne felejtsük el a saját embertársi felelősségünket. Ha tudunk előadókról, akik nehéz helyzetben vannak, ott nekünk is van felelősségünk. Hinni és remélni kell, hogy lesz még jobb.

CsM: Milyen színészi, énekesi vagy ezekhez kapcsolódó munkákat tervez a közeljövőben?

DA: Tavasszal két bemutató vár rám. A Budapesti Operettszínházban április 1-jén kerül bemutatásra a Jekyll és Hide című musical, amiben a címszerepet játszom. A napokban lesz az olvasópróba, most a zenei előkészületek zajlanak. A másik a Szent Erzsébet életéből született szintén zenés darab Az Ég tartja a földet címmel. Az Erkel Színházban láthatja a közönség, bemutató április 8-án. Ebben Szent Erzsébet földi védelmezőjét, Walter lovagot alakítom majd.