2020
Vannak fényes ragyogású, és vannak vakon sütő évek, évszámok, dátumok.
Pásztázni kell a világirodalmat, a világtörténelmet, mert tüzes kéz írta föl azokat az idő falára.
Két kéz munkált, egy jó és egy rossz kéz, mármint a Fekete Kéz.
Aszerint világít vagy vakít, hogy melyik kéz írta.
1848: fény és ragyogás!
1848
Ezernyolcszáznegyvennyolc, te csillag. Ezt csakis Petőfi írhatta.
A nép is kacérkodott az évszámmal:
1848-ban nem így volt,
Akkor még az öreg Isten legény volt.
Orwell mesterkedett. Megfordította a két utolsó számot. A 48 helyett 84-et írt, és ráadott az egészre százat.
Így lett: 1984.
Nem „húros hangszerekre”, nem is „cselesztára” írott mű. (Bartók)
Negatív utópia az 1984. Ütős hangszerekre készült disztópia. Antifonális effektusokat alkalmaz, akárcsak Bartók.
Kettéhasított egyszólamúság.
Mit kezdjünk a mi évszámunkkal? Amiben élünk?
A 2020-szal? Épp fut ki alólunk.
Olyan, mint egy kétfejű borjú. Hajdanában megrendült a falu, a vidék, ha egy gazda tehene kétfejű borjat ellett.
Mit csináljunk vele? Hasítsuk ketté?
Jussunk el jelenkorunkhoz higgadtan, lassan, lépésről lépésre haladva.
Illyéstől tudjuk, Picasso sem volt fehér bárány, ha ütős „hangszer” került a kezébe: „Picasso kétorrú hajadonai, / hatlábú ménjei…” (Bartók)
Benne vagyunk térdig, derékig, nyakig a Brecht mester szerinti hamis és torz kaukázusi krétakörben. Nem változott a világ, két karját, kétfelölről megragadva, húzzák és szakítják szét a gyermeket.
Most már az idők végezetéig húzzák, szakítják.
A Királyok könyvében és egy kínai népmesében még az állt, hogy Salamon bölcsessége megmenti a gyermek életét. Az igazi anya inkább lemond gyermekéről, csak ne hasítsák ketté azt. (Kir. 3/16-24)
Brecht pesszimista. Vagy realista? Nem hisz a salamoni bölcsesség győzelmében.
Nem hisz a hatalmasok kegyességében. Nincs már igazi anya, aki megmentené az ártatlant. Aki, ha kell, LEMONDÁSSAL mentené meg!
Brecht felborogatja az ókori történetet, megváltoztatja előjelét, Gruse, a cselédlány bizonyul nemesebbnek, ő menti meg a gyermeket, és ő engedi el a karját, hogy ne okozzon fájdalmat.
Neki, s nem a vér szerinti anyának ítéli a bíró a gyermeket.
Így megváltozott a XX. század.
Ilyen a kaukázusi krétakör a XX. században.
Kérdezzük meg Orwell mestert. Miért? Miért ilyen?
Miért cserélte föl a dátum utolsó két tagját?
Miért csinált 1848-ból 1984-et?
Azért, mert 1917. október 25-én győzött a Nagy Októberi Szocialista Forradalom.
Amit november 7-én ünnepeltünk.
Ismét a kétfejű borjú. Október 25. és november 7.
Bal kézzel írták föl a dátumot.
Haladjunk tovább Orwell gondolatsávjában.
Zseniális munkája, az 1984 arról a világról szól, amelyet létrehozott ez a diadalmas forradalom, a kétfejű borjú.
Beleborzong minden jótét lélek.
Így kezdődött a XX. század.
És nekünk? Nekünk, magyaroknak hogy kezdődött?
A Fekete Kéz leszállt a falról. Így hívták a terrorszervezetet, amely felkészítette és felbérelte a terroristát.
Azért bérelte fel, nehogy jó és békés egyezség jöjjön létre a térségben. Minden itt élő nép megérdemelte volna.
A szarajevói pisztolylövés 100. évfordulóján, 2014-ben szobrot emeltek a terroristának.
Az ENSZ alapokmánya szerint a terrorizmus emberiesség ellen elkövetett bűn.
Ez a két évszám is süt. Szurokfekete fénnyel világít:
1914 és 2014.
A szoborállító szenvedély máig sem lanyhult. Jóval a bolsevizmus bukása után, 2018. április 11-én a fő ideológus, Karl Marx monumentális szobrát állították fel Trierben.
És a vég? A vérözön utáni vég?
Bölcs Salamon nélkül állították a GYERMEKET a kaukázusi krétakörbe.
Irgalmatlanul vágták, nem kettőbe, hanem négy-öt felé.
Ez volt a huszadik század.
És milyen a 21-ik? A mienk?
Milyen ez az év, a 2020, a kétfejű borjú?
A visszapillantás éve:
2020
Trianonra pillantottunk vissza a 100. évfordulón.
Sokféle visszapillantás van. Az emlékezés sokfényű periszkóp, ezer és ezer alakzatot görget, forgat körbe-karikába.
Van, aki vérző szívvel, fájdalommal, kínnal emlékezik.
Van, aki fásultan, a beletörődés, a tehetetlenség letargiájával.
Van, aki cselekedni akar. Tenni, venni, dolgozni, iparkodni, jövőt tervezni, terveket, célokat valóra váltani.
Egy angol fenegyerek, John Osborne botrányos sikerű színművet írt:
Nézz vissza haraggal!
Jöhet a következő tüzes évszám.
A Nézz vissza haraggal ősbemutatójának éve:
1956.
Ötvenhat Trianon folyománya.
A dühöngő fiatalok titánja, John Osborne visszapillant az időre, és kérdezi:
Mit kezdünk a vészesen múló idővel?
Mit kezdünk a hétköznapok gyilkosan rágó, őrlő zápfogaival?
Mit kezdünk a tompuló emlékezettel?
Vannak-e ellenszerei a frusztrációnak?
Mi, mindnyájan, akik még érzelmeink és egészséges tudatunk birtokában vagyunk, kérdezzük:
Mit kezdünk Trianonnal?
Hogy pillantunk vissza mi, a Salamon bölcsessége nélkül meghozott döntés áldozatai?
Tettünk sokat. Az utóbbi 10 évben éppen sokat. Adtunk szép nevet az évfordulónak. A nemzeti összetartozás napja. Szép és felemelő. Az összeszorított fogak és az eltorzult ajkak mosolya üt át az emlékezésen. Zavar is jelentkezett. Megtörtént, hogy eltévesztették a tévébemondók, azt mondták, Trianonra emlékező „ünnepnap” június 4.
A gyermeket jogtalanul megkapó mostoha nem tévedésből nyilvánította ünnepnappá június 4-ét.
Nem nyelvbotlás az övé. Valóban ünnepel.
Ez is süt. Vakon világít. Ez is balkezes írás a falon. Fekete Kéz írta:
- június 4.
S aki haraggal néz vissza? Ha valaki csak haraggal tud visszanézni, mint Osborne? Tiltsuk meg a haraghoz való jogot?
A gyűlölethez való jogot tiltsuk meg. A gyűlölet méltatlan hozzánk.
De a pátriárkák, a próféták haragja szent szöveg. Szentírás. Katolikusok számára ez a Biblia címe.
Szabad az egyénnek, ha csak maga magának mondja, szabad idézni a Bibliát?
Ézsaiás átkát?
„Jaj a hamis határozatok határozóinak és a jegyzőknek, akik gonoszt jegyeznek,
Hogy elriasszák a gyöngéket a törvénykezésről…” (Ézs. 10/1-2)
Ha csillapul bennünk a háborgás, ha józanul, higgadtan nézzük, firtatjuk, vizslatjuk ezt a szöveget, nem is látszik, nem is tűnik réginek. Nem az ókor jegyzői szálltak le a tüzes falról.
Nem. Nem ők. Az újkor „határozói hoztak hamis határozatokat” a TÖRVÉNY megszegése végett.
Ezt azért tudni kell. Törvényszegők hoztak határozatokat, amellyel évezredes hagyományt szegtek meg.
Régen a háborúk is valamilyen törvényszerűségek alapján zajlottak.
S a korábbi békekötések korifeusaiban is szunnyadt néha szándék: Ne ültessük el a következő háború boszorkánytojását.
Trianon urai rezzenéstelen arccal ültették el a boszorkánytojásokat.
A próféta szavával: a “gonoszt jegyezték.”
Mindezt tudni kell.
Okosan, higgadtan, békésen, de tudni kell.
Azt, hogy toportyán gazsága érvényesült a báránnyal szemben.
Mert nem a legyőzött országok urai fölött ítélkeztek, hanem az eljövendő gyermekek, asszonyok, csecsemők fölött.
A még meg nem született ártatlanok fölött.
A 2020-ban élők fölött.
Itt állunk a vírus-verte esztendő végén.
2020!
Ne csak a számadás, ne csak a múlt mérlegelése legyen a gondunk.
Szólamok, jelszavak, híg szófutamok nélkül keressünk tenyérnyi, zsebkendőnyi helyet a cselekvésre.
Recept nincs. Még szabály sincs.
Gyakran, túl gyakran hangzik el: Minden magyar felelős minden magyarért.
Talán az sem baj, ha minden magyar felel önmagáért.
Boldog új évet!
Hegedűs Imre János