Használt fényforrások
Szemelvények Viola Szandra verseskötetéből
Párhuzamos vasárnapok
Egyik apám felmegy a létrán a padlásra,
miért is? Mindegy, miért, csak hogy nekem hozza,
másik apám ekkor már törött kézzel fekszik a zuhanásban,
a harmadik épp szuperpozícióban van
két lépcsőfok vagy két
evolúciós lépcsőfok között…
Az egyik apám felszikrázik a tigris szemében,
a másik az ősrabság,
egyik a tigris szemében kergeti magát,
szabaddá váló pálmaállatok vékony párája előtt,
a szembenézés halálos lenne,
a dzsungelben azonban nincsenek tükrök,
csak nálunk, de azt borotválkozásra használják,
nem szembenézésre.
Ringlispíl
Jaj, öreg vagyok én már ehhez – sóhajtott mindig Nagyanyám
a vásárban, amikor nézte a ringlispílt,
de látszott a szemén, hogy csodálattal nézi a gyerekeket,
akik körbe-körbe forognak; ki paripán, ki katicabogárháton.
Az egyik évben a vásárosokkal különleges körhinta érkezett,
az egyik fele ősz és tavasz, a másik tél és nyár,
pillangókkal, virágokkal, hópelyhekkel és Holle anyóval,
a mama csillogó szemekkel nézte, hogyan keringenek
az évszakokkal kis unokái, milyen vidámak,
hogyan nőnek, hogyan érnek egyre messzebb.
Nagyanyám nem halt meg, csak ottmaradt a tavaszban,
nem akarta többé kívülről nézni a körforgást,
ő már zsongó tavaszi föld,
hatalmas fákban, gyógyító nedvekként
áramlik fel az égbe, le a földre,
átjárja a rügyeket, hajtásokat,
visszabucskázik a fűre, mint a harmat,
kering a tél-, tavasz-, nyár-, ősz-körhintán,
ahová be akart szállni végre.
A két lator
(Marin Sorescu versére)
A két lator se kismiska:
az egyik távolságot lopott,
egybecsúsztak földrészek, testek.
A másik elorozta önmagát.
De a Nagy Tolvaj,
ez a közbülső,
magát a bűnt csente el.
Azóta itt vagyunk,
az előre elfeledettségben,
nincs bánat, amire felfeszüljünk…
Megközelíthetetlen térbeliség
egy fényképbe zárva.
Isten fia a testbe visszajár
Isten Fia a testbe titokban visszajár,
visszaszökik, ezért, hogy a titkos szeretőknek olykor
isteni szépségű gyermekeik születnek,
s ezért, hogy újra és újra minden addiginál színesebb halfajok
alakulnak ki a tenger legsötétebb mélységében,
rejtve az emberi szem elől,
ezért lehet ritmus az egymásutániságból,
részecskék remegéséből fény,
szentek cérnavékony lélegzete emberöltő.
Isten Fia éjszakánként
összefekszik a képzelettel,
de gyönyöre meddő,
s reggel a felejtés síkjára
teríti ki az alvót.
Nem tud a mennybe menni egészen,
nem tud megtörténni a sejtszintű megváltás
az anyaszülte testben.
Örökké az anyag körül ólálkodik,
megszokta az imbolygó képeket,
a láthatárt,
megszokta már az öregedés
egyirányú utcáját is,
megtapasztalta,
hogy az ölelés meleg vizű öböl,
nem akar a végtelenre kihajózni,
hiába énekelnek mást
kar, láb és bőrreceptorok nélküli angyalok.
Felveri a gaz,
világít szirmok fehérje,
de ott sötétlik a szemek
mögött a foncsor.
(Istenem, magammá változtass,
mert az már te vagy.)
A Paradicsom fái
szürke madarak,
késszerű tollakat hullatnak.
(Már egyikünk sem emlékszik,
hogy milyen lehetett annak a földnek az illata,
amely még nem ismerte a halált.)
Egy árnyék fekete glóriája fejünk felett,
a forró falakról átok gőzölög,
az első hazugság kering a világban;
szél vitte tövises ördögszekér,
meg sem áll Krisztus homlokáig.
Mégis, minden évben
első hó esik,
és vasárnaponként
tejfehér galambpár
röpteti az eget.
(Előretolt Helyőrség Íróakadémia, 2020)