Az olvasásról
Vajon mennyire kell komolyan venni a jelenségek világát? Mennyire fontos nekünk a másik ember, a másik ember véleménye, érzései, félelmei, gesztusai? Meg tudjuk-e őt változtatni, és ha igen, jó-e, ha azt hisszük, a mi igazságunk az egyetlen igazság?
Megannyi kérdés, mely nem csupán vírus idején merül fel az emberben, de ilyenkor talán még fokozottabban.
– Mi ez? – kérdezi régi ismerősöm, akit éppen megajándékoztam egy általam írt regénnyel.
– Könyv – felelem szabadkozva.
– Azt látom – mondja ő, de ki ez az ember? – mutat rá a címre.
– Mátyás király könyvtárosa volt – felelem, és kezdek zavarba jönni. – Janus Pannonius jó barátja.
– Aha – mondja ő.
Egy kedves sétálóutcában ülünk Budán, selymesen csúszó és némileg bodzaillatú száraz fröccsöt iszunk, körülöttünk vidám fiatalok, lengén öltözött lányok. Vírustól való félelemnek nyoma sincs.
A csinos felszolgálónő sem visel álarcot, minden olyan, akár tavaly nyáron…
Közgazdász ismerősöm a párjával érkezett, én is az enyémmel. Munkatársak voltak valamikor, jól tudtak együtt dolgozni. Azóta sok gyerekük született, unokáik is vannak, mi szintén megmutatjuk a miénket a kornak megfelelően: okostelefonon.
Lassan oldódik a hangulat, Görögországban jártak a nyáron, mesélik, de csak a férfinek volt vírustesztje, ám a laza görögök az asszonyt is beengedték a reptéren.
– És ti? – kérdik.
– Mi legutóbb, tavaly Kazahsztánban.
– Fú, az valami lepra hely, nem?
Nem, felelem, és próbálom elmagyarázni, mennyire gyönyörűek a szkíta fejedelmek sírjai, mennyire kedves az ottani nép.
Ők csak a Borat filmből tudnak Kazahsztánról, mondják.
Azért mi nem adjuk fel. Éppen arról mesélünk, hogy az egyik fejedelmi sírban egy aranyleleten a fejbenézés jelenetét örökítette meg az ismeretlen művész, akárcsak a Szent László legendában.
Persze, nem ismerik a legendát, nem tudják mi az. Életükben nem halottak még a magyar lányról és a kun vitézről.
Nehéz így a társalgás. Pedig látszólag még érdekli is őket, így aztán a trepanációt, vagyis a koponyalékelést is elmagyarázzuk, hogy van jelképes és gyógyító fajtája, III. Béla királyunk koponyáján például a jelképes lékelés kaparásos nyomait találták meg a kutatók.
Milyen furcsa dolgokat mondunk! Mert ők nem olvasnak már három éve. Könyvet sem vesznek, mert a magyar írók nem jók.
Próbálok ellenkezni, hogy én igenis ismerek jó magyar írókat, sorolom a neveket. Nem hallottak róluk. Abban az újságban, amit ők járatnak, ezekről nem írnak. Biztosan csak én találtam ki a neveket, mondja a férj nevetve, és hátba csap.
– Mi csak filmeket nézünk – teszi hozzá. – A vejem múltkor ránk akart tukmálni egy színes történelmi magazint, azzal, hogy ő már elolvasta, de mondtam, itt ne hagyja, úgysem olvassuk el.
Nevetnek. Az idő kellemes, naplemente után vagyunk. „A zivatar csak később fog kitörni” – jut eszembe egy mondat kedvenc regényemből, de nem mondom ki hangosan. Félek, ezt is el kell majd magyarázni.
A társalgás akadozik, Kazahsztánról még eszünkbe jut Szentpétervár, oda szintén sikerült eljutnunk pár évvel ezelőtt. Lelkendezünk, hogy milyen fantasztikus irodalmi sétákat lehet ott tenni, mert Dosztojevszkij mielőtt megírta a Bűn és bűnhődést, kitalálta, melyik házban lakik Raszkolnyikov, és pontosan lemérte, hány lépés onnét az uzsorásnő háza, és hogy oda legrövidebb úton az oroszlános hídon lehet átkelni, és hogy csodásak a fehér éjszakák és a Juszupov palota, ahol megölték Raszputyint…
– Kicsodát? – kérdezi a volt kolléga. – Oroszok. Szar nép, gonosz ország. Csak lopni tudnak. Mint most a vakcinát.
Nem akarok összeveszni. Minek? Ez csak a jelenségek világa. Az igazi lényünk, a lelkünk biztosan szép és halhatatlan.
De búcsúzásnál azért csikorog a szó:
– Örülök, hogy találkoztunk – mondom. És ez még csak nem is hazugság. Ez is egy tapasztalat, megint egy ember, akivel nem tudok mit kezdeni. Vagy talán nem is szükséges?
Gáspár Ferenc